Stiekem is Bachs Johannes-Passion minstens zo mooi als grote broer Matthäus (en een minder lange zit!). Voor de traditionele passieconcerten werkt het Nederlands Kamerorkest dit jaar wederom samen met Cappella Amsterdam, een van de beste kamerkoren van Nederland en winnaar van De Ovatie 2024, onder leiding van gevierd koordirigent Daniel Reuss.
De koormuziek van Bach zit Daniel Reuss als gegoten. In zijn rijke carrière dirigeerde hij de Johannes al zo’n veertig keer. Bach voltooide zijn Johannes-Passion een paar jaar eerder dan zijn Matthäus-Passion. Hij schreef het meesterwerk in 1724 voor zijn eerste Goede Vrijdag als cantor in Leipzig.
Het koor in de Johannes, vertolkt door Cappella Amsterdam, speelt een opmerkelijke rol: het verbeeldt het volk dat veel roept, schreeuwt en scheldt. De onhoudbare volkswoede komt als in een soort rechtbankdrama tot een hoogtepunt met de onvermijdelijke veroordeling van Jezus tot de kruisdood. Samen met zijn Matthäus-Passion behoort Bachs Johannes-Passion tot de meest geliefde en mooiste passiemuziek. Cappella Amsterdam, een van de beste kamerkoren van Nederland en winnaar van De Ovatie 2024, is het perfecte koor om het volk in de Johannes gestalte te geven. Gevierd koordirigent Daniel Reuss leidt orkest, koor en solisten.
Johannes-Passion versus Matthäus-Passion
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee Grote Werken van Bach? Beide werken hebben hun eigen accenten: de Johannes-Passion is korter, krachtiger en dramatischer. De Matthäus is meer bespiegelend. Die verschillen zijn deels ook ingegeven door het karakter van de verschillende bijbelteksten die de rode draad voor de passies vormen.