Kunstwerk Blijf Nabij feestelijk onthuld op de Neude
Gisteren is op een zonnige dag op de Neude het indrukwekkende kunstwerk Blijf Nabij van Saskia Stolz feestelijk onthuld. Het kunstwerk raakt en verbindt, en maakt voelbaar hoe belangrijk het is om dicht bij elkaar te blijven, juist wanneer het leven kwetsbaar wordt.
Bijzondere bijdragen en lancering website
De opening kreeg extra betekenis door de aanwezigheid van onder anderen Anita Witzier, Linda Voortman en het Utrechts Stadsdichtersgilde. Met hun bijdragen brachten zij het thema van nabijheid en verbondenheid op een bijzondere manier tot leven. Daarnaast werd de website PAL in de Stad Utrecht gelanceerd, een platform dat aandacht vraagt voor palliatieve zorg en omzien naar elkaar.

Woorden die raken
Tijdens de bijeenkomst werden verschillende persoonlijke en indringende inzichten gedeeld:
- “Ik moet in contact blijven om verbinding te houden.”
- “Dit kunstwerk is voor mij nabij zijn. De kunst om jezelf niet te verliezen, maar ook elkaar niet te verliezen. Gun elkaar het tempo waarin je zit.”
- “Blanco luisteren, zonder oordeel, dat is wat mensen op een ultieme manier verbindt.”

Symbolische overdracht tussen netwerken
Een bijzonder moment tijdens de opening was de officiële overdracht van het kunstwerk van het Netwerk Palliatieve Zorg Amsterdam-Diemen aan het Netwerk Palliatieve Zorg Utrecht. Deze overdracht onderstreept de samenwerking en verbinding tussen steden op het gebied van palliatieve zorg.

Boodschap van verbondenheid
Lotte Terwel, Stadsdeelbestuurder Amsterdam Centrum, gaf een boodschap mee aan de Utrechtse netwerken:
“Mensen gingen met Blijf Nabij op de foto, raakten het aan, stonden er even bij stil en spraken er met elkaar over. Zo werd het kunstwerk echt onderdeel van de stad en van de mensen die het bezochten. We hopen dat het ook in de domstad mensen samenbrengt, inspireert tot waardevolle gesprekken en uitnodigt om naar elkaar om te zien.”
Kom het zelf ervaren
Het kunstwerk Blijf Nabij is de komende twee weken te zien in Utrecht en vormt de start van een inspirerend programma vol ontmoeting, gesprek en reflectie over zorg en ‘leven tot het laatst’.
Ben je in de buurt? Ga vooral zelf kijken!








