Naar de inhoud

Kunstwerk Blijf Nabij raakt Utrecht en reist verder naar Hoogeveen

Vandaag is de laatste dag dat het indrukwekkende kunstwerk Blijf Nabij van Saskia Stolz te bewonderen is op de Neude in Utrecht. Morgenochtend vertrekt het kunstwerk naar Hoogeveen, waar het vanaf 1 mei een nieuwe plek krijgt.

Een maand vol ontmoetingen en gesprekken

Tijdens de slotbijeenkomst blikten Jamal Chrifi en Lars Luijkx terug op een bijzondere 11 dagen. In korte tijd is er veel bereikt: 23 activiteiten georganiseerd door 17 organisaties, met meer dan 100 deelnemers. Daarnaast vonden er minstens 80 straatgesprekken plaats bij het kunstwerk. Het beeld bracht veel teweeg. Mensen bleven staan, gingen in gesprek, dachten na, proostten samen en kinderen speelden rondom het kunstwerk. Zoals Lars het verwoordde: het beeld raakt en verbindt.

Lars Luijkx en Jamal Chrifi 

Indrukwekkende reacties uit de stad

De straatgesprekken leverden waardevolle en persoonlijke reacties op. Bezoekers gaven aan hoe het kunstwerk hen raakte en aanzette tot nadenken:
“Iedereen moet het zelf doen, maar niemand hoeft het alleen te doen. Je bent nooit alleen.”
“Communiceer met elkaar. Blijf elkaar zien en vasthouden.”

Volgens Jamal laten deze reacties zien hoe krachtig kunst kan zijn in het openen van gesprekken over thema’s die niet altijd vanzelfsprekend besproken worden.

Betekenis voor patiënten en naasten

Ook Renée Dubois, lid van de PatiëntenNaastenRaad en betrokken bij Blijf Nabij, deelde haar motivatie: bijdragen aan iets goeds, juist wanneer het leven kwetsbaar is. Voor haar voelt het kunstwerk als iets dat echt bij de Neude hoort. Het brengt mensen samen en maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Daarom hoopt zij dat het kunstwerk in de toekomst terugkeert en een blijvende plek krijgt in Utrecht.

Kunst, muziek en verdieping

Een bijzonder moment tijdens de bijeenkomst was de voordracht van Hermine Schneider, samen met Fredrike de Winter. Met woorden en muziek uit hun voorstelling ‘Wat als de dood het leven is?’ namen zij het publiek mee in een indringende beleving rond leven, sterven, hoop en loslaten.

Zinnen als “Wat nou als de dood eigenlijk het leven is?” en “Mijn lichaam kan ik niet meer genezen, maar mijn geest kan ik wel bevrijden” maakten diepe indruk.

Blijf Nabij reist door

Met een officieel moment markeerde Luzette de Wind de volgende stap: vanaf 1 mei is Blijf Nabij te zien in Hoogeveen. Daar wordt opnieuw ruimte gemaakt voor ontmoeting, gesprek en een programma met onder andere muziek en theater.

De afsluiting van Jamal vat de afgelopen periode treffend samen: “In één hand kun je niet klappen.” Door samen te werken is dit initiatief mogelijk gemaakt en blijft de beweging PAL in de Stad Utrecht groeien.

Overdracht van Blijf Nabij aan Luzette de Wind, Communicatieadviseur & Projectleider Maatschappelijke Bewustwording, Transformatieteam Palliatieve Zorg (TPZ) Drenthe-Steenwijkerland

Dank aan alle betrokkenen

Deze bijzondere maand was niet mogelijk geweest zonder de inzet van velen. Dank aan alle betrokkenen, vrijwilligers en bezoekers.

Interesse om je bij ons aan te sluiten?

Heb jij interesse om je als PAL-drager of partner aan ons programma te verbinden?
Dan komen we graag met je in contact!

Contact