
Myrna Derksen
Als je het leven helemaal afpelt, dan zijn er drie dingen écht belangrijk: je wordt geboren, je gaat dood en daartussen is er de liefde. Met die dingen wil ik mij bezighouden.
In gesprek met PAL-drager Myrna Derksen
Wie is Myrna Derksen?
“Mijn naam is Myrna Derksen en ik ben eigenaar van Van lieverlee. Als ritueelbegeleider help ik mensen bij het vormgeven van betekenisvolle momenten rondom afscheid en verandering. Dat kan gaan over het afscheid van een dierbare, maar ook over andere overgangen in het leven.”
Wat drijft jou om met dit thema te werken?
“Afscheid nemen is iets wat we ons hele leven doen. We nemen afscheid van periodes, vriendschappen, dromen, gezondheid en uiteindelijk van het leven zelf. Ook op de werkvloer gebeurt dat: van teams, collega’s, oude werkwijzen of projecten. Als we bewust afscheid nemen, kunnen we loslaten wat niet meer dient en meenemen wat van waarde is. Zo ontstaat er ruimte voor nieuwe stappen en groei. Één van de eerste dingen die grote mensen van kleine kinderen vragen is: gedag zeggen. “Zeg eens dag tegen die mevrouw!” Toch lijkt het dat we echt bewust stilstaan bij het einde later in het leven steeds moeilijker gaan vinden. Juist omdat goed afscheid nemen zo belangrijk is om verder te kunnen leven, zet ik me hier als ritueelbegeleider voor in.”
Aan welke initiatieven draag je bij in Utrecht?
“Ik geef regelmatig workshops en lezingen over goed afscheid nemen en de kracht van rituelen. Daarnaast werk ik samen met fotograaf Liesbeth Verberk aan de portrettenserie Troostbrengers, met steun van Stichting Tröst. In woord en beeld laten we zien wie of wat mensen heeft getroost in tijden van verlies of verdriet. Meer informatie is te vinden op mijn website en via Instagram @troost.brengers.”
Heb je een anekdote die je is bijgebleven?
“Wanneer ik mensen begeleid bij het vormgeven van een uitvaart, hoor ik vaak prachtige woorden over degene die is overleden. Dan hoop ik altijd dat die persoon die woorden ook al tijdens zijn of haar leven heeft mogen horen. Mijn advies is dan ook: zorg dat je elkaar zegt wat je te zeggen hebt. Psycholoog Manu Keirse verwoordt het mooi: aan het einde van een leven zijn er eigenlijk vier dingen die gezegd moeten zijn: sorry, ik vergeef je, ik dank je en ik houd van je.”
Heb je een motto dat jou typeert?
“Als je het leven helemaal afpelt, dan zijn er drie dingen écht belangrijk: je wordt geboren, je gaat dood en daartussen is er de liefde. Met die dingen wil ik mij bezighouden.”










