
Renée Dubois
'Blijven lopen en blijven hopen.'
Wie is Renée Dubois?
“Ik ben Renée Dubois en actief als lid van de PatiëntenNaastenRaad van het SEPTET-consortium en als ambassadeur van het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II.
Wat drijft jou om met dit thema te werken?
“Sinds 2018 leef ik met ongeneeslijke kanker. Hoewel ik ooit de ambitie had om in de palliatieve zorg te werken na de opleiding ‘Stervensbegeleiding’, heeft mijn leven een andere wending genomen. Door mijn ervaringen als patiënt heb ik nu toch mijn eigen ‘carrière’ in de palliatieve zorg, iets wat ik zie als Leven tot het Laatst in optima forma.”
Aan welke initiatieven draag je bij in Utrecht?
“Ik zet me in via de PatiëntenNaastenRaad van het SEPTET-consortium en als ambassadeur van het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II. Daarnaast geef ik gastlessen aan zorgverleners en deel ik mijn persoonlijke verhaal over leven met een ongeneeslijke ziekte, om zo bij te dragen aan meer begrip en bewustwording.”
Heb je een anekdote die je is bijgebleven?
“In 2025 had ik de bijzondere kans om met de PatiëntenNaastenRaad in gesprek te gaan met Koning Willem-Alexander. Tegen hem zei ik: Ik draag de titel ‘palliatief patiënt’ met trots. Als je ongeneeslijk ziek bent, moet je palliatieve zorg willen krijgen. Het is namelijk vanaf het moment van de diagnose de allerbeste zorg om te krijgen, voor je ziekte én voor jou als mens.”
Heb je een motto dat jou typeert?
“Blijven lopen en blijven hopen.”
Bekijk ook:










